[#DordeBunsiBine] Ana Mihailescu: Obiceiurile culinare trebuie educate, pentru a creste impactul gastronomiei in societate

Up Romania s-a implicat in campania Dor de bun si bine, initiativa HORA, semnata de Golin, care incurajeaza oamenii sa se intoarca cu incredere si in siguranta in localurile lor preferate.

Incercam sa ne intoarcem, prudent si oarecum stingheri, la viata noastra sociala dinainte, asa cum o stiam.  Iesiri in oras, pranzuri la terase si restaurante, revenirea in locurile familiare, unde stiam meniul pe de rost. Doar ca, de prea multe ori, am gasit obloanele trase si pancartele „De inchiriat" in vitrinele unor locuri care, doar cu un an inainte, erau repere in viata noastra sociala: terase, cafenele, restaurante de familie, cofetarii, patiserii. 

Antreprenorii din industria HORECA au fost greu incercati in ultimul an, iar initiativele de sustinere a lor au fost prea putine, aminteste Ana Mihailescu, PR, Communication & Marketing Director Up Romania.

Tocmai de aceea, Up Romania s-a implicat in campania Dor de bun si bine, initiativa HORA, semnata de Golin, care incurajeaza oamenii sa se intoarca cu incredere si in siguranta in localurile lor preferate. 

Pandemia a sters mii de locuri de munca din industrie, a dezechilibrat companii, comunitati, a ruinat traditii. Pe langa restaurante, industria hoteliera este si ea grav afectata, atat de scaderea cererii pe perioada pandemiei, cat si de bugetele in scadere, odata cu stoparea acordarii, in anul 2021, a unui instrument valoros pentru dezvoltarea turismului local, voucherele de vacanta pentru sectorul bugetar, spune Ana Mihailescu.

Parteneriatul dintre Up Romania si HORA a inceput in vara anului trecut, in plina pandemie, cand restaurantele si cafenelele se straduiau sa gaseasca moduri de supravietuire. Pentru a-si reveni, HORECA are nevoie de multa sustinere, atat din partea consumatorilor, cat si a companiilor care se intersecteaza cu acest domeniu. In interviul de fata, Ana explica obiectivele acestei campanii, care sunt cele mai mari provocarile ale domeniului in 2021 si cum a gandit compania ei strategia de adaptare la acest context de incertitudine.

In seria #DordeBunsiBine, sustinuta de Mastercard, vorbim cu oamenii din industria HORECA si auxiliare, despre cum au supravietuit pandemiei si masurile prin care isi pregatesc revenirea la normalitate. Despre nevoile clientilor, invataturile crizei si o noua era care incepe in 2021. Experientele de nepretuit sunt parte din ADN-ul Mastercard. Un partener de traditie al industriei HORECA, compania s-a alaturat HORA in crearea unui ecosistem necesar, pe care sa se sprijine acest domeniu in revenirea la normalitate, la bun si bine.

Cum a devenit o obisnuinta pranzul la restaurant

Restaurantele sunt parte din viata noastra. Din perspectiva emitentului de carduri de masa, ele au facut parte din viata noastra de la fondarea companiei, din 2002, cand s-a infiintat Chèque Déjeuner in Romania, rebranduita ulterior, in Up Romania. Tichetele de masa au fost concepute ca beneficiu extrasalarial care sa permita angajatilor sa manance sanatos la pranz, la serviciu. Pana sa se dezvolte sectorul de restaurante suficient de mult ca sa permita un pranz la restaurant sau la cantina, ele au fost gandite ca resursa financiara pentru a cumpara ingrediente sanatoase pentru „pachetul" pe care il luam la serviciu.

Pe masura ce sectorul de restaurante s-a dezvoltat, reteaua noastra de parteneri s-a largit, ajungand acum sa permita cu lejeritate o „iesire la pranz" cu colegii. Restaurantele s-au insinuat in viata noastra subtil, dar sigur. In 2002, cei care ieseau sa manance la pranz, la restaurant, erau extravaganti. Cei care aveau cantine la serviciu erau norocosi. In prezent, candidatii refuza un job daca in sediul angajatorului sau in imprejurimi nu exista suficiente variante de a lua pranzul, iar angajatii folosesc retelele sociale ca sa ne trimita sugestii de restaurante care sa fie abordate de Up pentru a accepta la plata cardul de masa.

Parteneriatul HORA

Ne-am apropiat de HORA Romania in vara anului trecut, intr-un context deloc usor pentru HORECA – in plina pandemie, in maxima incertitudine, cand restaurantele si cafenelele se straduiau sa gaseasca moduri de supravietuire. Am simtit nevoia sa strangem randurile, sa punem umarul la eforturile HORA de a reprezenta interesele industriei, sa fim aproape de cei carora utilizatorii cardurilor Up Dejun le treceau pragul, la pranz, in vremurile „normale ". Asa a inceput povestea noastra cu HORA si ne-am bucurat ca ea s-a dezvoltat frumos, concretizandu-se in aceasta frumoasa initiativa.

Obiectivele campaniei

In primul rand, ne propunem sa amplificam campania in randul partenerilor nostri din HORECA, astfel incat ghidul de masuri si conduita in restaurante, pentru perioada de pandemie si post-pandemie, sa ajute antreprenorii din industrie sa-si consolideze capitalul de incredere.

In al doilea rand, ne propunem sa promovam importanta restaurantelor, deopotriva in economia locala si in echilibrul vietii noastre, sa incurajam romanii sa iasa la restaurant, sa intre in cafenele, sa-si scoata copiii la gelaterie, sa includem restaurantele in itinerarii de turism gastronomic. Obiceiurile culinare trebuie educate, corectate, pentru a creste impactul gastronomiei in societate.

Campania este gandita sa dea voce industriei restaurantelor, sa transmita resurse informationale valoroase atat antreprenorilor, consumatorilor, dar si autoritatilor.

La finalul campaniei, speram sa ajungem la redeschiderea totala a acestui sector, la o mai mare incredere si atasament din partea consumatorilor. Antreprenorii performanti aplica strict masurile de siguranta, ceea ce nu poate decat sa aduca si sa readuca restaurantele inapoi in viata noastra.

Sustinerea HORECA

Antreprenorii din industrie au fost greu incercati in ultimul an, iar initiativele de sustinere a lor au fost prea putine. Up Romania nu este chiar atat de departe de domeniul HORECA, prin prisma core business-ului nostru si a retelei consistente de restaurante si cafenele care accepta cardul de masa. Sustinerea pentru industrie este important sa vina tripartit: de la companiile care activeaza in alte domenii, de la autoritati si asociatii profesionale si de la consumatori.  

Datele de la INS arata ca piata a scazut la jumatate in primele 6 luni de pandemie, iar scurta perioada de relaxare nu a reusit redresarea, efectele urmand sa fie resimtite cel putin un an de acum inainte. Au fost antreprenori care au reusit echilibristica perioadei, altii au pierdut cursa.

Cand am iesit prima data din casa, pe zi, in centrul Bucurestiului, acum un an, am simtit un nod in gat vazand obloanele trase si pancartele „De inchiriat" in vitrinele a ceea ce, cu cateva luni inainte, erau repere in viata noastra sociala, locuri de socializare sau de mici placeri – terase, cafenele, restaurante de familie, cofetarii, patiserii.

Din pacate, nu multe s-au redeschis cand acest lucru a fost posibil, din punct de vedere legal. Pandemia a sters mii de locuri de munca din industrie, a dezechilibrat companii, comunitati, a ruinat traditii. Pe langa restaurante, industria hoteliera este si ea grav afectata, atat de scaderea cererii pe perioada pandemiei, cat si de bugetele in scadere, odata cu stoparea acordarii, in anul 2021, a unui instrument valoros pentru dezvoltarea turismului local, voucherele de vacanta pentru sectorul bugetar.

Efectele pandemiei asupra partenerilor

Peste 70% dintre partenerii nostri au fost afectati major, asa cum a reiesit dintr-un sondaj pe care l-am derulat la finalul lunii mai 2020. 30% dintre ei se declara inca afectati in prezent, restul depun eforturi sa-si redreseze business-ul. Acest colaps a venit intr-o perioada infloritoare atat pentru restaurante, parteneri Up Dejun, cat si pentru unitatile de cazare, parteneri Up Vacanta, tinand cont ca utilizatorii care isi foloseau cardul de masa la restaurant se dublase fata de aceeasi perioada a anului 2019, iar beneficiarii de carduri de vacanta se obisnuisera deja sa-si aleaga destinatii de vacanta in functie de reteaua de acceptare a voucherelor de vacanta.

Eforturile noastre s-au concentrat pe oferirea de solutii care sa-i ajute pe antreprenori sa-si reinventeze sau sa-si digitalizeze business-ul. Expertiza pe care o aveam deja in negocierea de oferte speciale pentru antreprenori, pentru platforma de achizitii destinata segmentului IMM Up Achizitii, ne-a fost de mare folos: am reusit sa venim catre partenerii HORECA cu pachete de digitalizare a business-ului - de la dezvoltarea unui site e-commerce pana la servicii de marketing digital sau social media – cu solutii de plata prin link de plata si oferte de integrare in platforme de delivery.

Apoi, am sustinut transferul de know-how pentru a sprijini antreprenorii din industrie sa se adapteze la noua realitate, alaturandu-ne programului #HORECA Impreuna, derulat de Mastercard si QRiser. Nu in ultimul rand, am promovat restaurantele care s-au organizat pentru a oferi plata online, servicii de pick-up & delivery si ne-am incurajat utilizatorii sa aleaga ofertele lor.

Masuri de adaptare

Pandemia ne-a luat prin surprindere, nu e nimic nou in asta. De pe o zi pe alta, am trecut de la munca de birou la munca de acasa, cu exceptia colegilor din zona de Productie, a caror activitate i-a transformat in „temerarii Up". Sedintele offline au devenit sedinte online, mai dese, mai zgomotoase, intrerupte de acel „Ma auziti?" care ne va urmari mult timp de acum inainte.

Totodata, pandemia a fost o buna lectie, la finalul careia pot spune ca am iesit victoriosi: am demonstrat inca o data spirit de echipa, solidaritate, agilitate si adaptabilitate. Servirea clientilor si a comerciantilor parteneri a fost asigurata fara intrerupere.

Am conceput oferte care sa vina in sprijinul companiilor, care inregistrau pierderi de la o zi la alta: am sustinut costurile de emitere a cardurilor, am oferit posibilitatea de livrare a acestora la domiciliul angajatilor, in locul sediului companiei.

Am negociat cu partenerii Up Achizitii oferte speciale la produsele si serviciile uzuale in activitatea companiilor, dar si la categorii de servicii noi, adaptate momentului, cum ar fi pachetele de asistenta a angajatilor, psihoterapie, coaching, wellness. Am redactat ghiduri pentru adaptarea la normele legale impuse de starea de urgenta, ulterior, pentru revenirea in siguranta la birou, am fost alaturi de clienti cu sfaturi juridice, fiscale, de resurse umane si management.

Servicii noi

Serviciile de plata cu mobilul au fost de departe cele mai adaptate perioadei: posibilitatea adaugarii cardului de beneficii Up in Apple Pay, Google Pay sau in wallet-ul propriu direct din aplicatia Up Mobil, precum si dezvoltarile tehnice pentru a mari pragul de plata contactless, acolo unde terminalul bancar al partenerului o permite au fost realizari menite sa confere usurinta si siguranta utilizatorilor Up.

Special pentru partenerii afiliati, am lansat o versiune imbunatatita a platformei Up Online, care le permite acestora sa-si administreze mai simplu si mai eficient rambursarile de tichete si platile efectuate cu cardurile de beneficii Up.

Si, pentru ca politica de beneficii a companiilor tine cont de tendintele de folosire a beneficiilor de catre angajati, la inceputul acestui an am lansat o platforma unica de beneficii flexibile, Up MultiBeneficii, menita sa permita angajatilor romani sa-si aleaga  beneficiile extrasalariale de care vor sa dispuna, in baza unui buget alocat de angajator.

Contextul pietei in 2021 vs 2019

Undele de soc se simt inca, dupa zguduirea anului trecut, deopotriva angajatorii si partenerii afiliati afirma in sondajele Up ca le va mai trebui cel putin un an pana sa ajunga la performanta de business din 2019. Ariile pe care suntem activi sunt multiple, sustinem politicile de HR ale companiilor, contribuim la eficienta si performanta business-urilor, sustinem cu instrumente smart comunitatile gestionate de autoritatile locale. Toti partenerii nostri cauta atat solutii de dezvoltare, cat si solutii de optimizare a costurilor, iar noi ne luam in serios promisiunea de a face lucrurile „mai bine, in fiecare zi", asa cum spune semnatura noastra de brand.

Accelerarea digitalizarii

Accelerarea digitalizarii a generat, acum 5 ani, procesul de transformare al business-ului nostru. Am facut, recent, un bilant al acestor ani si senzatia este si acum una de roller coaster. Daca piata a fost prea putin pregatita, in primii trei ani, pentru adoptarea beneficiilor in format electronic, in ultimii doi ani viteza a fost supersonica, iar efortul de a sustine digitalizarea la o astfel de viteza a fost imens, de la transformarea, consolidarea si completarea ecosistemului Up, la dezvoltarea de noi competente, cucerirea de noi nise de piata, schimbarea modelului de business. Chiar daca am atins, in timp record, cote inalte de performanta in sisteme, varietate de oferta, servisare, anduranta si inventivitatea noastra au fost deja antrenate sa nu mai suporte cote mai mici de efort.

 

Antreprenorii din HORECA sunt chemati in HORA. Pentru ca e nevoie de crearea unui ecosistem solid ca domeniul acesta sa isi revina, de relatii solide intre actori economici din diferite ramuri de activitate si de parteneriate oneste, pentru o industrie mai sanatoasa.