INTERVIU. Elena Pap, director regional Up Group: Un salariu mai mare nu este suficient pentru a multumi angajatii. Acestia isi doresc sa fie ascultati si sa fie motivati

Angajatii si-au reevaluat relatia cu locul de munca, cu angajatorul si isi doresc sa fie ascultati si sa fie motivati conform propriilor nevoi. In 2021, atentia s-a mutat catre paleta de beneficii din zona de sanatate si wellness.

2020 va ramane in istorie drept anul care a schimbat definitiv nu doar modul in care traim si interactionam cu ceilalti, ci si pe cel in care muncim. In ciuda masurilor necesare de sprijin care au fost adoptate pentru a-si continua activitatea, mai bine de jumatate dintre companii au inregistrat pierderi la nivelul cifrei de afaceri. Incertitudinile, cumulate cu lipsa de predictiblitate, au impins multe companii sa renunte la beneficiile acordate pentru angajati, intr-o perioada in care angajatii aveau nevoie mai mult ca niciodata de acestea.

„Multe companii si-au sistat sau redus activitatea pentru a intelege ce se intampla, ce planuri de viitor isi pot face, sa analizeze starea economiei la nivel national si international. In acelasi timp, s-au schimbat brusc obiceiurile de cumparare si preferintele de consum ale oamenilor. Am cheltuit mai mult pe lucrurile esentiale, am devenit mai atenti la nevoile noastre conform etapei de viata in care ne aflam sau a obiectivelor profesionale”, explica intr-un interviu WALL-STREET.RO, Elena Pap, Director Regional al Up Group pentru tarile Romania, Moldova, Bulgaria, Serbia si Grecia si prima femeie care conduce operatiunile regionale ale grupului.

Cu toate acestea, inceputul acestui an a aratat o redresare si aproape 90% dintre clientii Up Romania au reintrodus oferirea de beneficii extrasalariale angajatilor.

„Noul normal” care se prefigureaza deja in piata muncii vine cu la fel de multe provocari, dar cu multiple oportunitati pentru mediul de business, care isi deschide tot mai larg usile dupa un 2020 greu incercat. Iar daca anul trecut, cuvantul de ordine a fost adaptablitatea, anul acesta, actorii mediului de afaceri jongleaza cu scenarii multiple si flexiblitate pe toate palierele.

Angajatii si-au reevaluat relatia cu locul de munca, cu angajatorul, astfel ca un salariu mai mare nu este suficient pentru a multumi angajatii. Acestia isi doresc sa fie ascultati si sa fie motivati conform propriilor nevoi.

Elena Pap, Director Regional al Up Group pentru tarile Romania, Moldova, Bulgaria, Serbia si Grecia

Cum au evoluat beneficiile extrasalariale. Ce beneficii sunt cele mai populare

Pandemia de COVID-19 a remodelat industria beneficiilor extrasalariale, an care s-a dovedit a fi unul cu schimbari radicale pe toate planurile. Daca inainte de martie 2020, cele mai multe optiuni extrasalariale pe care companiile le luau in considerare erau din categoria cardurilor si a tichetelor de masa, cardurilor cadou sau voucherelor de vacanta, in 2021, atentia s-a mutat catre paleta de beneficii din zona de sanatate si wellness.

„In topul preferintelor companiilor raman tichetele si cardurile de masa (47%) si tichetele sau cardurile cadou (15%). Din cauza modificarilor legislative introduse la inceputul acestui an, a scazut interesul pentru tichetele si cardurile de vacanta. Bugetele alocate de firmele din Romania pentru beneficiile angajatilor sunt de minimum 600 lei/luna”, a declarat Elena Pap.

Flexibilitate si in beneficiile extrasalariale

Oamenii au deprins lectii valoroase dupa ce un virus le-a intrat in case si in vieti. Si-au dat seama ca timpul petrecut cu familia si cu cei dragi este cel mai valoros si, mai presus de toate, au realizat ca sanatatea joaca un rol esential in viata lor si nu trebuie sub nicio forma neglijata.

Cu siguranta, pandemia a deschis si un moment zero in care oamenii au interactionat intr-un mod mult mai personal cu notiunea de risc. Astfel, intr-un context sanitar critic, preocuparea pentru sanatate a devenit cumva fireasca, atat din perspectiva angajatilor, cat si a angajatorilor. Mai mult, munca de acasa din ultimele 18 luni a conturat nevoia angajatilor de a avea un program flexibil.

Unii au solicitat sa-si organizeze programul conform scolii online, altii si-au dorit zile de concediu flexibile. Chiar si revenirea la munca se face pe un sistem hibrid, cu zile impartite intre birou si casa.

Automat, aceasta flexibilitate s-a evidentiat si in cazul beneficiilor extrasalariale. In mod practic, compania defineste lista de beneficii flexibile pe care o pune la dispozitia salariatilor, intocmeste lista angajatilor carora le acorda, precum si bugetul acordat acestora. In functie de limita de buget, salariatul este cel care decide cum sa isi utilizeze fondurile puse la dispozitie lunar sau anual.

Elena Pap, Director Regional al Up Group pentru tarile Romania, Moldova, Bulgaria, Serbia si Grecia

Cum ar trebui sa-si modifice companiile modelul de operare in privinta beneficiilor acordate catre angajati

Elena Pap spune ca un prim pas pe care companiile pot sa-l faca pentru a-si imbunatati relatia cu echipele este sa ia pulsul angajatilor si sa vada daca sunt bine. Astfel, preocuparea companiilor pentru starea de bine a angajatilor trebuie sa fie mai mult decat declarativa si trebuie sa fie sustinuta prin practici organizationale solide.

„Angajatii romani care au lucrat in special de acasa, de la biroul din bucatarie sau de pe canapea, au resimtit din plin epuizarea cauzata de orele petrecute in intalnirile virtuale. In acelasi timp, conexiunile din echipe s-au erodat. Nu am mai avut parte de acele interactiuni spontane, langa aparatul de cafea sau din sala de mese, la pranz.

Prin urmare, a devenit prioritara sanatatea generala a angajatilor, si, in mod special, cea mintala. Pe langa abonamentele la clinicile private, angajatorii ar trebui sa prevada si accesul la servicii de psihoterapie pentru angajati sau servicii de teambuilding, prin care sa refaca acea coeziune in echipa de pana in pandemie”, mai spune Elena Pap, Director Regional al Up Group.

Companiile pot accesa platforma MultiBeneficii pentru a intra in legatura cu expertii din cadrul Up Romania care vor contura ulterior oferta de beneficii potrivita oricarei companii si angajatilor acesteia.